.

Sorotan Penting

Sebarang komen dan cadangan bagi penambahbaikan blog ini boleh disalurkan maklumat tersebut ke pihak admin di pasktedong@gmail.com <\blink>

Sila kunjungi "SUDUT ILMIAH" sebagai wadah latihan secra online dan interaktif yang mengandungi pelbagai soalan dan tips berguna untuk meningkatkan kecemerlangan akademik melalui ICT. Sudut ini juga menyediakan bank soalan peperiksaan SK Tedong.

Blog Pusat Akses SK Tedong turut berfungsi sebagai "SUDUT ICT ONLINE" sekolah secara online yang akan memaparkan pelbagai informasi-informasi berkaitan ICT.

Kisah "Search Engine"

Posted On 10:18 AM by Sk Tedong |

Enjin pencari internet atau internet search engine pertama di dunia telah dicipta oleh Alan Emtage, seorang pelajar di University McGill, Montreal, Kanada pada tahun 1990.

Enjin pencari internet ini dinamakan Archie. Fungsi asalnya adalah sebagai direktori elektronik yang mencari senarai index daripada komputer-komputer pelayan FTP di seluruh dunia. Seterusnya, ia membenarkan para pengguna mengambil maklumat dari komputer-komputer pelayan FTP tersebut.

Sehingga kini terdapat pelbagai versi enjin pencari dengan fungsi-fungsi tambahan dipertingkatkan seperti carian dalam bahasa berlainan, penggunaan mesin kira, carian kata kunci dan sebagainya.

Di antara enjin pencari internet yang popular adalah Google dan Yahoo.
edit post
0 Response to 'Kisah "Search Engine"'

Post a Comment