.

Sorotan Penting

Sebarang komen dan cadangan bagi penambahbaikan blog ini boleh disalurkan maklumat tersebut ke pihak admin di pasktedong@gmail.com <\blink>

Sila kunjungi "SUDUT ILMIAH" sebagai wadah latihan secra online dan interaktif yang mengandungi pelbagai soalan dan tips berguna untuk meningkatkan kecemerlangan akademik melalui ICT. Sudut ini juga menyediakan bank soalan peperiksaan SK Tedong.

Blog Pusat Akses SK Tedong turut berfungsi sebagai "SUDUT ICT ONLINE" sekolah secara online yang akan memaparkan pelbagai informasi-informasi berkaitan ICT.

Tips dan Trick Facebook

Posted On 10:16 AM by Sk Tedong |

Jika anda layan Facebook setiap hari atau kadang-kadang, korang mesti dah biasa dengan ciri-ciri biasa seperti menambah dan mendelete kawan-kawan, update status, dinding dan profail, menambahkan dan melayari page & aplikasi  dll, tapi ada lagi .. bukan juga setakat meramalkan pekerjaan anda mengikut tarikh lahir, siapa wanita pasangan anda, nama anda dalam bahasa Jepun , makna tahi lalat dan sebagainya tu..

Isuhangat ingin berkongsi beberapa trick menarik yang dapat anda lakukan pada (atau dengan) Facebook; termasuk trick yang tidak didokumenkan atau belum banyak diketahui. Kalau anda dah tahu, just baca jer la..kebanyakan tip dan trick ni di alihbahasa dari blog bahasa Inggeris.
 
1. Facebook Chat di Sidebar Browser Firefox.
Facebook Chat sangat popular, ia membenarkan kita mengirim pesanan segera ke kawan Facebook yang online. Namun chat boxnya berada di bagian bawah halaman, bagaimana jika ketika kita sudah Sign Out dari Facebook tetapi masih ingin tetap Chating dengan teman anda? Jika anda menggunakan Firefox, anda boleh menempatkan Facebook Chat di sidebar.
Caranya adalah sebagai berikut:
  • Di menu Bookmarks, pilih Organize Bookmarks …
  • Klik pada New Bookmark 

2. Download Satu Album Sekaligus dari Facebook
Dengan Mozilla anda dapat mendownload add-ons FacePAD: Facebook Photo Album Downloader yang membenarkan anda untuk mendownload Album anda /teman-teman anda , sekaligus, dengan satu klik

3. Update Status Tanpa Log In Facebook
 
hellotxt dan Ping.fm memperkenalkan feature-feature yang memungkinkan administrator update Facebook Facebook Pages.
 

4. Menjadualkan Pengiriman Mesej di Facebook
Sendible membolehkan anda menjadualkan mesej Facebook terlebih dahulu sehingga anda dapat mengirim mesej kepada teman atau pelanggan atau  di masa depan.
 
 
 
5. Bagaimana Membunyikan Status Updates Dari Teman Anda di Facebook
Sebuah tutorial singkat tentang Makeuseof untuk mengajar anda cara menyembunyikan update status Facebook dan menjaga privacy dari teman-teman yang anda tentukan sahaja.
 
 

6. Cara Membuat Foto Alumni Profil di Facebook
Klik pada tab Friends. Pilih tab More. Dari “Choose an option“, pilih salah satu tanda strip “-“. Teruslah anda  memilih teman-teman sekolah/alumi.


7. Cara Mengetahui Jika Diam-diam Teman Facebook Menghapus atau MemBlock Account Anda 
X-Friends adalah alat yang unik untuk mengesan kawan-kawan FB anda yang telah mendelete  atau memblock account anda


8. Cara Sharing Foto Di Flickr ke Facebook
Flickr2Facebook membenarkan anda mengupload foto ke Facebook dari Flickr.



9. Cara Menampilkan Foto yang Muncul di Profil Facebook
Feature di Facebook yang memungkinkan anda memutuskan siapa yang muncul di kotak Friends. Klik “edit” di kotak rakan FB anda dan pilih nama-nama rakan-rakan terbaik anda dalam kotak “Always show these friends


10. Membuang Iklan di Facebook

Greasemonkey ini script – adalah Facebook: Cleaner  untuk menghilangkan iklan yang mengganggu dan pembaharuan yang mau tidak mau tetap muncul pada halaman Facebook.
edit post
1 Response to 'Tips dan Trick Facebook'
  1. Misty
    http://pasktedong.blogspot.com/2010/11/tips-dan-trick-facebook.html?showComment=1541484728438#c5191260491835920339'> November 6, 2018 at 2:12 PM

    I'm personally a big fan of pasktedong blog. Thanks for sharing this post.
    clipping path
    clipping path service

     

Post a Comment